عادی انگاری کرونا در کمین گردشگری نوروزی گیلان است

به گزارش وبلاگ عالی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، عادی انگاری کرونا در کمین گردشگری نوروزی گیلان است.

عادی انگاری کرونا در کمین گردشگری نوروزی گیلان است

گیلان با توجه به شرایط آب و هوای مناسب و داشتن منطقه ها زیبای جنگلی و سواحل زیبا یکی از استانهایی است که همیشه در رتبه های نخست توریست پذیری قرار گرفته است. گیلان در شرایط عادی هر ساله شاهد حضور میلیونها مسافر و توریست در ایام نوروز بود که این امر نه تنها در رونق معیشت مردم این خطه از کشور تاثیر بسزایی داشت، بلکه بخشی از رونق مالی استان را نیز شامل می شد.

برخورداری از حدود سه هزار و یکصد هتل ، هتل آپارتمان، مجتمع توریستی مهمانپذیر، خانه مسافر، مجتمع تفریح و تفریحی، اقامتگاه بومگردی، اقامتگاه سنتی، بین راهی و اسکله توریستی و مسافربری گواه بزرگی صنعت توریستی در گیلان است و اغراث نیست بگوییم توریستی از گذشته ای دور تا به امروز تمامی ابعاد مالی این خطه در کرانه جنوبی خزر را تحت تاثیر قرار داده است.

اما طی 2 سال اخیر با همه گیری ویروس کرونا لطمات و خسارات بسیاری بر پیکر صتعت توریستی گیلان و اقتصاد مردم این خطه از شمال کشور وارد شد و این مسئله در ایام نوروز به عنوان فصل پیک مسافرخیزی بیش از هر زماندیگری احساس می گردد.

گیلان تا به امروز بخاطر ویروس منحوس کرونا 2 نوروز را از دست داد که براساس برآوردهای رسمی بیش از 2 هزار میلیارد تومان خسارت به پیکر توریستی استان وارد کرد. البته این آمار فقط مختص به واحدهای توریستی رسمی هستند و با احتساب فعالیت های خصوصی، روستایی و بعلاوه ارتزاق غیررسمی جمعیت بسیاری از کنار توریستی، خسارت کرونا شاید چندین برابر آمارهای رسمی باشد.

اما از اواخر تابستان سال جاری با شروع واکسیناسیون عمومی در سراسر کشور و گیلان که با احتمام دولت سیزدهم در تهیه بی وقفه واکسن انجام شد، بارقه های امید برای نوروزی پر رونق در این استان روشن شد. کاهش آمار مبتلایان و بستری های بیمارستانی بیماری کووید19 به همراه فعالیت عادی بسیاری از مجموعه های تفریحی این بارقه امید را شعله ورتر از هر زمان طی 2 سال اخیر کرد.

اما با این وجود بار دیگر عادی انگاری، پرهیز از پروتکل های بهداشتیف عبور بی تفاوت از ماسک زنی، مهمانی های پرتعداد به همراه هجوم سویه تازه اُمیکرون بار دیگر سایه سیاهی بر توریستی گیلان افتاد. از اواخر دی سال جاری که کمترین مقدار بیماران بستری در استان از ابتدای شیوع کرونا ثبت شد، بار دیگر شاهد فرایند افزایشی مبتلایان هستیم که حتی شرایط استان را تا قرمزی کامل رنگ بندی نیز کشاند.

البته طی آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش بهداشتی در حال حاضر فقط 6 شهرستان استان در شرایط قرمز قرار دارند و 11 شهرستان دیگر در شرایط نارنجی به سر میبرند که خود نشان از کاهشی شدن یا حداقل ثبات شرایط همه گیری در این استان دارد. اما تداوم عادی انگاری ها می تواند بار دیگر نه تنها جان بسیاری از مردم را به خطر بیاندازد، بلکه شاید برای سومین سال نوروز توریستی استان را به تعطیلی بکشاند؛ مسئله ای که حتی مسئولان استان نیز نسبت به آن هشدار داده اند.

محدودیت های کرونایی ماحصل عادی انگاری

پس از پشت سر گذاشتن هر پیک از کرونا، تا حدی رعایت توصیه های بهداشتی در جامعه کاهش می یابد اما با پابان یافتن موج پنجم، این سهل انگاری افزایش چشمگیری در جامعه داشته که این امر موجب شد تا در موج ششم، فرایند صعودی مبتلایان و افرادی که از این بیماری جان خود را از دست می دهند، در جامعه افزایش یابد.

این در حالی است که با افزایش مناسب و اصولی توصیه های بهداشتی، شاهد فروکش کردن این بیماری در جامعه بخصوص در استان گیلان بودیم که این امر موجب شد تا رنگ آبی کرونایی در بیشتر شهرهای گیلان خودنمایی کند و مقدار مرگ و میر و حتی مقدار مبتلایان به شدت کاهش یابد.

اما بیشتر مردم با تفکر اینکه این بیماری را پشت سر گذاشته و سویه تازه کرونا (اُمیکرون) قدرت چنداین ندارد، به رعایت دستورات بهداشتی اهمیت چندانی ندادند که این امر باعث افزایش چشمگبر مبتلایان در پیک ششم شده است.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به روزهای خاتمه سال، سفرهای نورورزی شروع می گردد که اگر بیماری کرونا فروکش نکند، بطور حتم تعداد مبتلایان به این بیماری در ایام نوروز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

بعلاوه در صورت تشدید این بیماری، مسئولان باید چاره ای در مورد تعطیلات آخر سال و بعلاوه تعطیلات نوروز داشته باشند تا جلوی افزایش این بیماری گرفته گردد و اُمیکرون که همه گیری زیادی دارد، تنزل و کاهش یابد.

هم اینک نیز 16 شهرستان گیلان به رنگ قرمز درآمده و فقط شهرستان رضوائشهر نارنجی است تا تمام شهرهای گیلان از رنگ آبی فاصله گرفته و شرایط قرمز در گیلان به صدا درآید که از نظر کارشناسان، مهمترین عامل این فرایند صعودی بیکاری و عدم رعایت توصیه های بهداشتی است.

البته استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از تهویه در اماکن عمومی از نکات بهداشتی قابل توجه برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و جلوگیری از ابتلا است که رعایت این موارد مورد تاکید کارشناسان بهداشتی به وسیله مردم در همه مکانها بویژه در اجتماعات است.

سفر ایمن و مسئولانه خواست گیلان برای نوروز 1401

افزایش تعداد مبتلایان و بعلاوه افزایش تعداد مرگ و میر از سویه تازه کرونا باعث شد تا مسئولان ارشد استان گیلان نیز در این خصوص حساس شوند که در این راستا استاندار گیلان نیز از این شرایط و بعلاوه نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی واکنش نشان داد.

اسدالله عباسی در جلسات متعدد به خصوص ستاد کرونا با تأکید بر اینکه برنامه ریزی ها در ایام سفرهای نوروزی مطابق با تصمیمات ستاد ملی کرونا باشد، گفت که لازمست رعایت کامل توصیه های بهداشتی بویژه در آستانه تعطیلات خاتمه سال مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی پیرامون اینکه عادی انگاری کرونا در کمین توریستی نوروزی گیلان است، اضافه نمود: در صورت بهتر شدن شرایط کرونایی استان، برنامه ریزی های اجرا شده با رویکرد مدیریت و برنامه ریزی سفرهای ایمن و مسئولانه، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده، ایجاد نشاط اجتماعی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و تامین آرامش روانی جامعه را ادامه می دهیم و برای هریک از این تصمیم گیری ها، دستگاه ها باید هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اکنون شرایط خوبی از نظر شیوع کرونا و سویه امیکرون در استان گیلان نداریم و منحنی همه گیری رو به بالاست، گفت: باید پیش بینی ها و برنامه ریزی های لازم برای پذیرایی احتمالی از میهمانان مطابق با تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشد.

از سوی دیگر براساس اظهارات کارشناسان بهداشتی برای کنترل یا حداقل مدیریت کرونا رعایت 95 درصدی استفاده از ماسک الزامی است درحالیکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اظهار داشت که براساس ارزیابی ها هفته سوم دی میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی 69.7 درصد بود.

فردین مهرابیان رعایت فاصله فیزیکی را 73.6 درصد مطرح نمود و گفت: 20.5 درصد از اماکن عمومی نیز فاقد تهویه مناسب گزارش شده است که برای پیشگیری از انتشار ویروس کافی نیست.

وی با اشاره به بازدیدهای مداوم از اماکن عمومی به منظور چگونگی و مقدار رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: انتظار این است که رعایت پروتکل های بهداشتی به بالای 90 درصد برسد لذا از مردم و اصناف درخواست می گردد که در رعایت توصیه های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.

به هر حال مردم باید به این امر توجه داشته باشند که برای داشتن تعطیلات نوروزی خوب، باید از همین امروز توصیه ها و نکات بهداشتی را بطور کامل رعایت نمایند تا این بیماری فروکش کند و با شروع سال تازه، تعداد مبتلایان و بعلاوه تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کشور کاهش چشمگیری یابد.

از سوی دیگر در آستانه نوروز، صنعت توریستی گیلان پس از طی یک دوره خسارت، در صورت رعایت نکات بهداشتی و تغیبر رنگ قرمز کرونایی به شرایط آبی شاهد رونق مجدد صنعت توریستی در این استان خواهیم بود.

منبع: همگردی

به "عادی انگاری کرونا در کمین گردشگری نوروزی گیلان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادی انگاری کرونا در کمین گردشگری نوروزی گیلان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید