خواص حیرت آور آب هویج برای بدن

به گزارش وبلاگ عالی، یک لیوان آب هویج در روز می تواند خدمت زیادی به بدن شما بکند؛ برای چشم هایتان مفید است، قند خون را تثبیت می نماید، سیستم ایمنی را تقویت می نماید و با التهاب می جنگد.

خواص حیرت آور آب هویج برای بدن

وقتی آب هویج میخورید چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

هویج ها یکی از محبوب ترین سبزیجات در بین مردم هستند. این دسته از سبزیجات ریشه ای نارنجی به رنگ های بنفش، سیاه، قرمز، سفید و زرد نیز دیده میگردد. در حالی که این دسته از سبزیجات شناخته شده و دوست داشتنی هستند، اما بیشتر خانواده ها به اندازه کافی آن را در سبد غذایی خود قرار نمیدهند تا واقعا از فواید آن بهره مند شوند.

اگر به اندازه کافی هویج مصرف نمیکنید، میتوانید آب هویج بنوشید تا جایگزینی برای مواد مغذی هویج به شمار برود (خوشمزه بودن آن که احتیاجی به تعریف ندارد).

10 مورد از فواید آب هویج

گرفتن آبمیوه روشی عالی برای به دست آوردن تمام فواید هویج به روشی راحت تر است. فقط حتما اندازهی از تکه های میوه را نیز همراه با آب آن بخورید تا تمام فیبر سالم روده را دریافت کنید.
تقویت سیستم ایمنی
آب هویج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که خط دفاعی طبیعی بدن شما را تغذیه می نماید: یعنی سیستم ایمنی بدن.

ویتامین A سلولهای موجود در پوست و غشاهای مخاطی را حفظ می نماید. بعلاوه نقش مهمی در رشد و نگهداری گلبول های سفید دارد. با این حال، ویتامین A انتشار سلول های ایمنی را در روده تنظیم می نماید.

ویتامین C باعث افزایش سطح آنتی بادی هایی میگردد که در زمان واکنش ایمنی آزاد می شوند. بعلاوه فراوری گلبول های سفید را تحریک می نماید و آنها را به آسیب مقاوم تر می نماید. علاوه بر این، ویتامین C فراوری اینترفرون ها را افزایش می دهد، اینترفرون ها پروتئین هایی هستند که با ویروس ها مبارزه می نمایند.

ویتامین های B در سنتز و متابولیسم پروتئین هایی نقش دارند که به بدن شما هشدار میدهند که پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) زمام امور را به دست گرفته اند.

ویتامین های B همچون ویتامین های بالا، گلبول های سفید خون را نیز تقویت می نمایند.

از سوی دیگر، ویتامین E از غشای سلولی، از جمله گلبول های سفید محافظت می نماید. ویتامین E بعلاوه باعث کاهش فرایند پیری سلول T و اختلال عملکرد می گردد.

در نهایت، هویج حاوی آهن، روی و مس، سه ماده معدنی کلیدی است که به فراوری گلبول های سفید خون و التهاب یاری می نمایند.

پاکسازی کبد
مطالعه ای که انجام شد، نشان می دهد که نوشیدن آب هویج برای درمان آسیب های کبدی ناشی از مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا و بعلاوه بازگشت بیماری های کبدی چربی غیر الکلی (NAFLD) مفید است. فیبر موجود در هویج نیز صفرا را که شامل سم های کبدی است جذب می نماید و به حذف آنها از بدن یاری میکند.
حفظ سطح کلسترول و قند خون
هویج دارای کربوهیدرات و شاخص گلیسمی پایین است که از افزایش ناگهانی قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می نماید. محتوای فیبر آنها بعلاوه یاری می نماید تا با کاهش گلوکز در طی فرایند هضم، قند خون شما کنترل گردد. آنتی اکسیدان های موجود در هویج نیز جذب کلسترول و دفع اسیدهای صفراوی را برای کاهش اندازه کلسترول شما تغییر می دهند.
درخشش پوست
بتاکاروتن، یکی از آنتی اکسیدان های موجود در هویج، رادیکال های آزاد و اکسیداسیون چربی را مهار می نماید. بتاکاروتن یاری می نماید تا از پیری و خشکی بیش از حد پوست جلوگیری گردد. این ترکیب بعلاوه از آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری می نماید در حالی که لیکوپن، ترکیب دیگر موجود در هویج، ظاهر و نرمی پوست را بهبود می بخشد. این ترکیب، حتی می تواند به کاهش ظاهر زخم ها و لکه ها یاری کند.
تقویت استخوان ها
ویتامین K به مقادیر زیادی در هویج یافت می گردد، این ویتامین، با ویتامین D و کلسیم کار می نماید تا تراکم استخوان را با تاثیر مثبت بر تعادل کلسیم افزایش دهد. این ترکیبات بعلاوه بهبود استخوان های شکسته را سرعت می بخشند.
افزایش متابولیسم
هویج غنی از ویتامین های B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6 و فولات است.

ویتامین B به بدن شما یاری می نماید که کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها را متابولیزه کند و بعلاوه چربی های ذخیره شده در بدن بسوزند. بعلاوه نقش مهمی در افزایش توده عضلانی برای افزایش انرژی در طی تمرین بدنی و پس از تمرین بدنی دارد. تیامین، به تبدیل کربوهیدرات به انرژی یاری میکند.

بهداشت دهان و دندان
غذاهای غنی از فیبر مانند هویج باعث افزایش فراوری بزاق می شوند، که برای جلوگیری از حفره های دندانی حائز اهمیت است. بعضی از مواد مغذی موجود در ریشه نیز ضد باکتری ها هستند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان و عفونت یاری می نمایند.

علاوه بر این، خوراکی های حاوی کاروتنوئیدها خطر ابتلا به سرطان دهان، ریشه و حنجره را کاهش می دهند.

پیشگیری از سرطان
اندازه بالایی بتا کاروتن در هویج یافت می گردد که باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می گردد و می تواند با فعال شدن آنزیم های متابولیسم کارسینوژن، به کشتن سلول های سرطانی یاری کند.

هر نوع هویجی ترکیبی مفید خاص خود را دارد: هویج بنفش حاوی آنتوسیانین است، انواع قرمز هویج سرشار از لیکوپن هستند و هویج های زرد حاوی لوتئین هستند.

مطالعات نشان داده اند که هویج ها خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان کولورکتال، لوسمی و سرطان پروستات را کاهش می دهند.

تقویت سلامت قلب
مطالعه ای که انجام شد، نشان داد که نوشیدن آب هویج با افزایش سطح کل آنتی اکسیدان ها، و با کاهش پراکسیداسیون لیپید مستقل از هر یک از نشانگرهای خطرناک قلبی عروقی، میتواند از سیستم قلبی عروقی محافظت کند.

در حقیقت، خوردن هویج به طور مرتب می تواند منجر به کاهش 32 درصدی خطر بیماری های قلبی عروقی گردد.

علاوه بر این، ویتامین A در هویج مانع از ضخیم شدن دیواره های قلبی عروقی و آسیب های قلبی مرتبط با استرس میگردد.

از سوی دیگر، ویتامین K از خونریزی بیش از حد و یا لخته شدن خود به خودی خون جلوگیری میکند و ویتامین C خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

محافظت از سلامت چشم
درست است: هویج برای بینایی عالی است. دلیل آن در زیر ارائه شده است:

به گفته موسسه ملی سلامت، ویتامین A برای بینایی به عنوان یک عنصر ضروری از رودوپسین حیاتی است، پروتئینی که نور را در گیرنده های شبکیه جذب می نماید، و به تمایز و عملکرد طبیعی غشاهای ملتحمه و قرنیه یاری میکند.

علاوه بر این، طبق نظر دانشمندان، اگر بدن اندازه کافی ویتامین A دریافت نکند، قرنیه (قسمت شفاف جلوی چشم) به معنای واقعی کلمه ناپدید می گردد. هر ساله حدود 250000 تا 500000 کودک به دلیل کمبود ویتامین A نابینا می شوند.

چگونه می توانید آب هویج تهیه کنید؟

شما می توانید یک چغندر یا حتی یک یا دو عدد سیب را اضافه کنید تا کمی طعم آب هویج تغییر کند.
دستور تهیه آب هویج
برای احساس پرانرژی بودن و سالم بودن آب هویج را سالم بنوشید!
موادی که احتیاج دارید:
6 عدد هویج میانه (پوست آنها را بتراشید)

یک تکه کوچک زردچوبه تازه یا ¼ تا ½ قاشق چای خوری زردچوبه خشک

اندکی ریشه زنجبیل، پوست کنده

1/2 لیمو میانه، پوست کنده

1/2 فنجان آب تصفیه شده

1/8 قاشق چایخوری دارچین

مواد را با آبمیوه گیری با آب ترکیب کنید و از خوردن پالپ هویج لذت ببرید.

اندازهی دارچین روی آن بریزید و نوش جان کنید.

اکنون که شما تمام فواید آب هویج و نحوه تهیه آن را می دانید، هر روز یا روز در میان یک لیوان آب هویج بنوشید تا برترین نتیجه را به دست آورید.

بعلاوه می توانید هویج خام یا پخته شده را به عنوان یک میان وعده، جزو مواد سوپ یا بخشی از وعده های غذایی منظم خود مصرف کنید. هرگز از خوردن هویج ها بیمار نخواهید شد!

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون

به "خواص حیرت آور آب هویج برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص حیرت آور آب هویج برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید